En god skolestart for børn med motorisk uro
PRAKTISK workshop for forældre: for dig, der ønsker at hjælpe dit barn der oplever sansemæssig overbelastning, motorisk uro eller følsomhed i sin hverdag
Kom med på min workshop for forældre til (kommende eller nuværende) skolebørn.
Til marts er det tid for mange 5-6-årige at starte i forårs SFO. De starter et helt nyt kapitel i deres liv, fordi de har gået i børnehave/hjemmeliv, og nu skal de starte i førskole.
Overgangen fra børnehave/hjemmeliv til skole er meget stor og et stressende skift for børn. Jeg har læst, at det kan være den mest stressende overgang i et barns liv.
Som forældre kan vi gøre meget for at støtte vores børn godt i denne overgang. Det store skift vil helt naturligt byde på reaktioner hos vores børn.
Derfor har det kommende skolebarn brug for et nervesystem, de kan læne sig ind i, når disse reaktioner kommer til udtryk. De har brug for nærværende voksne, som kan gribe dem, når de kommer hjem fra skole og er fyldt med mange stimuli. Deres kop er fyldt op. Og hvordan hjælper vi med at tømme koppen og gøre denne kop endnu større. Det er hvad vi kommer til at arbejde med på denne workshop.
Så kom og vær med, jeg giver dig min Ergoterapeutiske førstehjælp som er nemme strategier, du kan tage med hjem og bruge med det samme.
Nervesystemet i fokus
Bliv klædt på til at støtte dit barn gennem en stressende overgang med sansemæssig ro og tryghed
På workshoppen får du:
Viden om sanse- og nervesystemet
Du får en grundlæggende forståelse af, hvordan sanse- og nervesystemet arbejder sammen, og hvorfor det spiller en afgørende rolle i dit barns trivsel og udvikling. Vi gennemgår:
- hvordan sanserne registrerer og bearbejder stimuli (fx berøring, lyd og bevægelse)
- hvad der sker i nervesystemet, når dit barn bliver overstimuleret eller har svært ved at finde ro
- hvordan sansemæssige udfordringer kan føre til uro, frustration og udadreagerende adfærd
Reguleringsstrategier der virker
Du lærer konkrete teknikker til at hjælpe dit barn med at finde ro og balance i stressede eller udfordrende situationer. Disse strategier kan blandt andet omfatte:
- fysiske teknikker, der beroliger kroppen (fx dybe tryk eller gyngende bevægelser)
- sansemæssige tilpasninger, som skaber et roligt miljø derhjemme eller i skolen
- rutiner og aktiviteter, der støtter dit barns behov for tryghed og struktur
… og hvordan du bruger dem i hverdagen
Vi kobler teorien med praktiske eksempler fra hverdagen, så du får værktøjer, der er nemme at implementere. Du lærer blandt andet:
- hvordan du kan bruge reguleringsstrategier i morgenrutiner, efter skoledage og ved sengetid
- hvordan du kan tilpasse strategierne til netop dit barns behov og udfordringer
- hvordan du skaber små pauser i løbet af dagen, som hjælper dit barn med at genoplade
Ergoterapeutisk førstehjælp
Vi dykker ned i en række enkle og effektive metoder fra ergoterapien, som kan bruges i akutte situationer, hvor dit barn har svært ved at regulere sig selv. Det kunne være:
- hurtige teknikker til at håndtere sansemæssig overbelastning (fx hvis barnet er overstimuleret efter skole)
- beroligende aktiviteter, der kan bruges med det samme, når dit barn er frustreret eller stresset
- værktøjer til at skabe ro og sikkerhed gennem kropslig nærvær og guidning
Sensorisk diæt til hverdagen
En sensorisk diæt handler om at tilrettelægge aktiviteter og pauser, der hjælper dit barns sanse- og nervesystem med at finde balance gennem hele dagen. På workshoppen lærer du:
- hvordan du kan planlægge små, målrettede aktiviteter (fx bevægelse, tryk eller sansepauser)
- hvordan du skaber en daglig rutine, der forebygger overstimulering og støtter dit barns trivsel
- hvordan du kan inddrage legen som en del af dit barns sensoriske diæt, så det både er sjovt og effektivt
Praktisk info
Adresse: Rugårdsvej 15 A, 5000 Odense C.
Parkering er gratis og du kan holde både foran og bagved bygningen.
Dato og tid: søndag d. 23 /3-25, kl. 12.00-15.00.
Pris: kr. 333,- Prisen dækker 3 timers workshop, materialer, kaffe, the, snacks og frugt.
Tilmelding senest onsdag den 19. marts 2025. Din plads er først sikret efter tilmelding. Du vil modtage en kvittering på din mail.
Vi skal bevæge os, kom i bevægelsespassende tøj.
NB! Er dit barn allerede startet i skole, så er du lige så meget velkommen til at deltage på min workshop.
Har du spørgsmål vedr. workshoppen eller tilmelding så send en mail til Mie på kontakt@legmedsanserne.dk
Jeg glæder mig til at dele en masse berigende erfaringer og viden ud, som I kan få glæde af, i jeres hverdag.
Få mine allerbedste tips og strategier til at støtte dit skolebarn
Mit navn er Mie Agnete Lange og jeg er uddannet ergoterapeut. Jeg har mere end 10 års erfaringer med babyer- og børn i alle aldre og har løbende uddannet mig indenfor sanseintegrationsbehandling, Primitive Reflekser, børnesundhedsvejleder, OMFT og meget mere, da jeg ønsker at skabe et bæredygtigt nervesystem hos børn som oplever en eller anden form for ubalance.
Min mission er at hjælpe børn med at opbygge et bæredygtigt nervesystem, der giver dem bedre muligheder for trivsel og balance – særligt hvis de oplever ubalance eller udfordringer i hverdagen.
I min ergoterapi møder jeg mange familier, der har børn med udfordringer hvor de nemt bliver overstimulerede eller “fyldt hurtigt op”. Jeg arbejder med mange problematikker hos børn som kan komme til udtryk:
- Som ængstelighed og at de kan have et stort behov for forudsigelighed i hverdagen.
- Har store følelser og et stort temperament, hvor selv små udfordringer kan resultere i sammenbrud.
- Reagerer stærkt, hvis de føler sig misforstået, eller oplever, at tingene ikke går som forventet.
- Ofte vil styre legen efter deres egne præmisser og kan blive frustrerede, hvis andre børn har andre ideer.
- Har et stort behov for tryghed og har svært ved at håndtere ændringer i rutiner.
- I skolen kan foretrække at lege alene, hvilket ikke nødvendigvis er forkert, men det kan vække bekymring, hvis barnet sjældent opsøger social kontakt.
Det er i princippet underordnet, hvilke udfordringer barnet har. Det som adfærden viser os, er at der kan være et nerve- og sansesystem som på overarbejdet eller i ubalance. Og børn gør det bedste de kan med det de har at gøre med.
Min tilgang er altid at støtte både barnet og familien med praktiske, konkrete strategier, der passer til netop deres situation. Jeg bruger min ergoterapeutiske faglige viden og kombinerer den med mine egne erfaringer og metoder, der understøtter barnets sansebearbejdning og følelsesmæssige regulering.
På denne workshop vil jeg dele mine mest effektive strategier og værktøjer, så du kan hjælpe dit barn med at navigere i udfordrende situationer, styrke deres tryghed og skabe mere glæde og ro i hverdagen.
I det private er jeg mor til ét skolebarn – snart to. Mit første skolebarn, flyttede skole efter 2 år på sin første skole. Så jeg har selv stået i den situation, hvor jeg virkelig måtte gribe ham, fordi det var et stort skifte. Vi er heldigvis på den anden side og her er vi landet rigtig godt. Nu er vi klar til at vores sidstefødte skal starte forårs SFO marts 2025.