Når tungen ikke vil samarbejde – hjælp til at forstå sidelæsp og hvad du kan gøre
Kan man gøre noget ved læsp?
Mange forældre lægger mærke til, at deres barn udtaler nogle lyde lidt anderledes. Det er ofte S eller T og begynder at undre sig: er det bare noget, barnet vokser fra, eller kan vi faktisk gøre noget ved det?
Svaret er lidt nuancerett. Men for at forstå hvordan, giver det mening først at se på, hvad sidelæsp egentlig er, og hvorfor det opstår.
Hvad er sidelæsp?
Sidelæsp er en udtalevanskelighed, hvor luftstrømmen ikke løber midt gennem munden, som den skal, men i stedet slipper ud til den ene eller begge sider af tungen. Det giver en våd eller “slubrende” lyd, især når barnet siger S eller T.
Nogle børn er ikke selv bevidste om lyden, men omgivelserne kan tydeligt høre forskellen.
Når tungen ikke kan holde sig i midtlinjen, handler det sjældent kun om selve talen. Sidelæsp er ofte et tegn på, at der ligger noget bag, fx lav muskeltonus eller manglende kropsstabilitet.
Lav muskeltonus og tungens placering
Lav muskeltonus betyder, at musklerne arbejder mere “blødt” og kræver mere energi for at holde kroppen stabil. Det påvirker ikke kun de store muskler i kroppen, men også de små muskler i ansigt og mund.
Hvis barnet har svært ved at holde kroppen i ro eller mangler styrke i kropskernen, kan det være svært for tungen at holde sin plads bag fortænderne. Den mister sin stabilitet og glider lettere ud til siden og så ændres luftstrømmen og udtalen.
Sådan arbejder jeg med børn, der har sidelæsp
Som børneergoterapeut arbejder jeg med Orofacial Myofunktionel Terapi (OMFT). Det er en målrettet træningsform, hvor barnet lærer at mærke og styre tungen, læberne og stabilisere kæben.
Gennem øvelser og små lege hjælper jeg barnet med at finde den rigtige tungeplacering og opbygge styrke og koordination i de muskler, der er nødvendige for tydelig tale.
Men jeg arbejder holistisk. Jeg inddrager også kropsstyrke og stabilitet, fordi kroppen danner fundamentet for mundens fine bevægelser. Når barnet bliver stærkere i sin kropskerne, får det lettere ved at kontrollere tungen og skabe de små præcise bevægelser, som talen kræver.
Et helhedssyn på barnet
Jeg ser altid barnet ud fra et helhedssyn. Mundmotorikken kan sjældent stå alene, den hænger tæt sammen med barnets kropskontrol, åndedræt og sansebearbejdning.
Når vi arbejder med både kroppen og mundmotorikken, skaber vi balance, og barnet får bedre forudsætninger for at ændre vaner, styrke sin udtale og bruge sin stemme tydeligt og selvsikkert.
Hvornår giver det mening at søge hjælp?
Hvis du oplever, at dit barn læsper, især hvis lydene S og T lyder våde, slubrende eller “på siden”, kan en ergoterapeutisk vurdering med fokus på mundmotorik og kropsstabilitet være relevant. Jo tidligere man støtter barnet i at finde en god tungeplacering og kropsbalance, desto lettere er det at ændre mønstre og skabe varige forbedringer.
Det er altid en god idé først at kontakte kommunens egne tilbud, fx en talepædagog eller ergoterapeut, som kan vurdere barnets behov. I nogle kommuner er der ikke ansat specialister på området, og i de tilfælde kan kommunen gå ind og gøre brug af barnets lov og kommunen kan finde et relevant tilbud udenfor kommunen.
Har du spørgsmål?
Har du et barn, som læsper, eller er du i tvivl om, om det kan være et sidelæsp? Du er altid velkommen til at kontakte mig for en uforpligtende samtale om, hvordan jeg arbejder med OMFT og kropsstyrke.
📞 21 29 48 74
Leg med Sanserne, børneergoterapeut Mie Agnete Lange